Wpływ czynników operacyjnych i środowiskowych na minimalny obszar manewrowy statku w sytuacji kolizyjnej
Kierownik projektu: Mateusz Gil
Uniwersytet Morski w Gdyni
Wydział Nawigacyjny
Gdynia
Data otwarcia: 2022-06-28
Streszczenie projektu
Uzyskanie grantu obliczeniowego ma na celu realizację symulacji pozwalających na przygotowanie znacznego zbioru minimalnych obszarów manewrowych statków morskich w różnych sytuacjach kolizyjnych. Obszary zostaną obliczone zgodnie z opisaną w literaturze koncepcją CADCA (Collision Avoidance Dynamic Critical Area). Obszary te, za pomocą obwiedni wokół statku wskazują odległość, w której po raz ostatni możliwe jest wykonanie tzw. "manewru ostatniej szansy" dla zadanych parametrów brzegowych. Uzyskane wyniki badań pozwolą na zweryfikowanie wpływu wielu zmiennych na manewr ostatniej szansy statku morskiego, w tym: modelu (typu) jednostki, parametrów eksploatacyjnych statku (prędkość, kąt wychylenia steru, planowana prędkość zwrotu, itd.) czy zakłóceń środowiskowych (wysokość fali znacznej, kierunek natarcia fali, itd.). Dodatkowo, zbiór obszarów znacznej wielkości pozwoli na szczegółową analizę sytuacji nadmiernego zbliżenia statków, w tym wpływu współpracy obu jednostek zaangażowanych w sytuację kolizyjną na czas i możliwość jej rozwiązania. Dotychczas, badania prowadzone na obszarach typu CADCA realizowane były wyłącznie dla manewru ostatniej szansy statku własnego, przy biernym zachowaniu statku obcego. Wyniki takiej analizy mogłyby przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa transportu morskiego oraz poszerzenia wiedzy mającej zastosowanie w obszarach transportu związanych z żeglugą autonomiczną.