Trendy rozwojowe CI TASK
CI TASK śledzi światowe trendy rozwojowe dotyczące sieci telekomunikacyjnych, obliczeń dużej skali, ogromnych zbiorów danych, Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji, usług IT oraz szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
Wiedza o trendach rozwojowych jest częścią składową każdego planowania w organizacjach inteligentnych. Ich właściwa analiza i przygotowanie informacji są podstawą podjęcia decyzji. Wiodące organizacje dysponują uporządkowanymi, wyważonymi programami innowacji, zgodnymi ze strategią biznesową uwzględniającą długoterminowy postęp technologiczny. Dotyczy to także zespołów wytwarzających oprogramowanie lub systemy które wykorzystują złożone technologie informatyczne. W obu przypadkach funkcje IT często stają się wyróżnikiem konkurencyjnym w gospodarce cyfrowej.
Ciekawe opracowania są publikowane na łamach TASK Quartely. Istotną rolę odgrywają również zarządzane przez CI TASK dwa centra: CD NIWA koordynujące prace z wytwarzania i dostarczaniem aplikacji w chmurze obliczeniowej TASKcloud oraz CK STOS zajmujące się transferem i gromadzeniem danych jak też wytwarzaniem inteligentnych usług analizujących te dane. W ramach CK STOS realizowana jest inwestycja związana z budową nowoczesnej siedziby dla CI TASK wraz z kompleksem bezpiecznych, nowoczesnych serwerowni.
- Internet of Everything
Obserwuje się ciągłe zwiększanie zakresu cyfryzacji i informatyzacji, czego przykładem jest rozwój IoE (Internet of Everything), czy automatyzacja zarówno procesów biznesowych jak i innego typu przedsięwzięć wykorzystujących inteligentne roboty, autonomiczne pojazdy, czy wirtualnych asystentów. W konsekwencji kreowane są złożone przestrzenie cyfrowe (ekosystemy), będące nowymi źródłami danych cyfrowych, co wymusza opracowanie nowych metod ich gromadzenia i przetwarzania na bieżąco oraz zwiększa wymagania co do szybkości transmisji i mocy obliczeniowej. - Wirtualizacja zasobów sieciowych
Faktem jest konsekwentny postęp w unowocześnianiu urządzeń sieciowych i systemów obliczeniowych, zapewniających zwiększanie szybkości transferu danych i skalowalności realizowanych obliczeń, uwzględniających kryteria energooszczędności. Pojawianie się nowych inteligentnych architektur o elastycznej funkcjonalności (poprzez wdrażanie technologii SDN – Software Defined Networks), wysokiej wirtualizacji różnego typu zasobów, oraz o dominującej komunikacji M2M (Machine to Machine communication) wymusza zmianę procedur konfigurowania i dostosowania infrastruktury, zarówno do potrzeb właściciela infrastruktury, jak i nowych oczekiwań użytkowników. - Integracja metod przetwarzania w zaawansowane usługi
Następuje integracja różnych metod przetwarzania: sekwencyjnego, równoległego i rozproszonego, a przede wszystkim mobilnego i interaktywnego. Pojawia się coraz pełniejsza oferta inteligentnych aplikacji z wykorzystaniem różnego typu mikrousług oraz z uwzględnieniem wysokiej mobilności urządzeń (wykorzystanie technologii 5G), a także bezpośredniej (on-line) komunikacji człowiek-maszyna. To umożliwia tworzenie nowych scenariuszy realizacji przedsięwzięć wspomagajacych szeroką gamę tego typu dostępnych usług, które można traktować jako nowe, złożone usługi, zorientowane na interdyscyplinarne obszary zainteresowań. - Rozwój portfolio usług przetwarzania dużych zbiorów danych oraz głębokiego uczenia
Lawinowy wzrost danych prowadzący do nowych problemów związanych z zarządzaniem i analizą big data, potrzeba zapewnienia integralności danych interdyscyplinarnych a także otwartego dostępu do wybranych danych badawczych i ich analizy (zasady otwartej nauki), otwiera nowe możliwości wydobywania wiedzy i zwiększa potrzebę współpracy świata nauki z centrami IT o wysokim potencjale wykorzystania metod sztucznej inteligencji. Prowadzi do wirtualizacji centrów danych oraz pojawienia się nowej kategorii usług typu smart. - Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i niezawodności infrastruktury technicznej
Udoskonalanie infrastruktury technicznej pomocniczej (systemy zasilania, chłodzenia, gaszenia i monitorowania) zapewnia wyższą wiarygodność funkcjonowania infrastruktur podstawowych (sieciowo-obliczeniowych), a w konsekwencji również ekosystemów budowanych na tych infrastrukturach. Umożliwia to uzyskanie wysokich standardów bezpieczeństwa na różnych poziomach infrastruktury i ekosystemów oraz otwiera możliwości ich certyfikacji, zarówno w zakresie zarządzania, jak i wiarygodności funkcjonowania. - Rozszerzenie zastosowań oraz personalizacja aplikacji w centrum oprogramowania
Włączanie wybranych aspektów ludzkich (emocji, intuicji) w procesy przetwarzania, dzięki rozwojowi analityki kognitywnej wykorzystującej sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, przyczynia się do wykorzystania obliczeń komputerowych dużej mocy w nowych obszarach wiedzy i zastosowań. Specyfika, różnorodność jak i złożoność takich zastosowań, wymaga adaptacyjnego wykorzystania nowych aplikacji oraz dostosowania ich interfejsów do potrzeb różnych użytkowników (personalizacja). - Dostarczanie i utrzymanie zaawansowanych dedykowanych środowisk obliczeniowych na potrzeby klientów
Z uwagi na zwiększające się koszty eksploatacji zasobów IT i ich modernizacji, a także na potrzebę koncentrowania się użytkownika na własnych problemach powierza się zewnętrznym specjalistom zadania utrzymania i modernizacji wykorzystywanej infrastruktury obliczeniowo-sieciowej. Często oznacza to jej wynajęcie (np. w chmurze obliczeniowej) zgodnie z wynegocjowanymi umowami dostawca/klient (SLA), co wymaga między innymi bezpośrednich negocjacji dostawcy infrastruktury z zainteresowanymi klientami. Po zawarciu kontraktów sprawne zarządzanie użytkownikami (klientami) staję się również dużym wyzwaniem.