Optymalizacja właściwości napędowych oraz manewrowych statków z wykorzystaniem metod numerycznej mechaniki

Optymalizacja właściwości napędowych oraz manewrowych statków z wykorzystaniem metod numerycznej mechaniki płynów

Identyfikator grantu: PT01121

Kierownik projektu: Hanna Pruszko

Realizatorzy:

  • Hanna Pruszko
  • Piotr Pruszko

Politechnika Gdańska

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa

Gdańsk

Data otwarcia: 2024-02-20

Planowana data zakończenia grantu: 2027-02-27

Streszczenie projektu

Projekt ma na celu opracowanie koncepcji małej jednostki elektrycznej poruszającej się w portach oraz obszarach przybrzeżnych, której funkcją będzie zbieranie i pływających śmieci oraz odbiór odpadów z innych statków. Ze względu na warunki pracy kluczowa jest optymalizacja kształtu kadłuba pod kątem zakresu pracy w zmiennych oraz trudnych warunkach. Analiza właściwości oporowych i odpowiednia optymalizacja pozwoli na zwiększenie czasu pracy przypadającym ja jedno ładowanie baterii. Użycie zaawansowanych metod numerycznych pozwoli na bardziej dokładną analizę różnych koncepcji kształtu kadłuba oraz układu napędowego.
Co więcej w obszarach portowych charakteryzujących się dużą intensywnością ruchu statków oraz wieloma przeszkodami zapewnienie dobrych właściwości manewrowych jest niezbędne. Jednostka, która zostanie zoptymalizowana pod kątem maksymalnej sprawności napędowej i minimalnym oporom pływania zostanie również sprawdzona pod kątem właściwości manewrowych. Elementem projektu będzie również optymalizacja masy kadłuba z uwzględnieniem jego wytrzymałości.

Publikacje

  1. Pruszko Piotr, Hanna Pruszko, Maciej Reichel, Hydrodynamic characteristics of a propeller in open water, ducted and in a semi-tunnel conditions - a case study on small Waste Collecting Vessel", Polish Maritime Research -, (2025) -

Kontakt

ul Traugutta 75, 80-221 Gdańsk
tel.: + 48 58 347 24 11
email: office@task.gda.pl
NIP: 584-020-35-93
REGON: 000001620
Godziny otwarcia: pn-pt godz. 8:00-15:00