Symulacje numeryczne uszkodzeń kręgosłupa ludzkiego powstałych na skutek zderzenia pojazdu z barierą drogową
Identyfikator grantu: PT01165
Kierownik projektu: Wojciech Witkowski
Realizatorzy:
- Łukasz Pachocki
- Karol Daszkiewicz
- Dawid Bruski
- Agnieszka Sabik
- Tomasz Wiczenbach
Politechnika Gdańska
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Gdańsk
Data otwarcia: 2024-04-22
Streszczenie projektu
Projekt dotyczy badaniu uszkodzeń kręgosłupa ludzkiego do jakich może dojść w trakcie zderzeń pojazdów z drogowymi barierami ochronnymi. Badania mają charakter symulacyjny i zostaną przeprowadzone za pomocą metody elementów skończonych w środowisku głównie w środowisku programu LS-DYNA. Obliczenia wspomagające będą przeprowadzone także w programie Abaqus. Przygotowanie modeli numerycznych będzie wspomagane programem Hypermesh.
Zasadniczym zagadnieniem badawczym jest określenie wpływu przeciążeń na tkanki kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem tkanek miękkich. Projekt przewiduje wykorzystanie autorskich równań matematycznych opisujących zależności między naprężeniem a odkształceniem w modelu tkanek miękkich np. wiązadeł. Ze względu na krótkotrwałość, zakres wzajemnych przemieszczeń kręgów kręgosłupa i intensywność zjawiska stosowane będą modele materiału uwzględniające duże odkształcenia skończone oraz wpływ prędkości odkształcenia.
Zasadniczym zagadnieniem badawczym jest określenie wpływu przeciążeń na tkanki kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem tkanek miękkich. Projekt przewiduje wykorzystanie autorskich równań matematycznych opisujących zależności między naprężeniem a odkształceniem w modelu tkanek miękkich np. wiązadeł. Ze względu na krótkotrwałość, zakres wzajemnych przemieszczeń kręgów kręgosłupa i intensywność zjawiska stosowane będą modele materiału uwzględniające duże odkształcenia skończone oraz wpływ prędkości odkształcenia.