Symulacyjne badanie wpływu współczynników hydromechanicznych na wybrane składowe ruchu statku
Identyfikator grantu: PT00926
Kierownik projektu: Przemysław Krata
Politechnika Gdańska
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
Gdańsk
Data otwarcia: 2022-01-18
Streszczenie projektu
Wydajnym obliczeniowo sposobem matematycznego modelowania ruchów statku jest posługiwanie się układem sprzeżonych równań różniczkowych, w których właściwości obiektu opisywane są zbiorem współczynników. Wśród nich wyróżniamy współczynniki hydrodynamiczne, których wartości liczbowe estymowane są różnymi metodami, w tym za pomocą formuł półempirycznych, CFD, czy badań modelowych. Współczynniki te mają kluczowy wpływ na uzyskiwane wyniki symulacji ruchów statku w ujęciu ilościowym.
Na etapie projektowania statku dąży się do uzyskania jego jak najbardziej korzystnych cech z punktu widzenia potrzeb użytkownika. Do bardzo ważnych oczekiwań użytkownika należą: bezpieczeństwo i komfort, zaś obie te cechy związane są z ruchami oscylacyjnymi statku na sfalowanym morzu. Wobec tego w pełni uzasadnione jest badanie wpływu współczynników hydrodynamicznych na ruchy statku, aby wykorzystać tę wiedzę w procesie projektowania statku w kontekście doboru jego parametrów, który będzie sprzyjał żegludze bezpiecznej i komfortowej. Wnioskowany grant obliczeniowy pozwoli na wstępne badania w zakresie oceny wpływu współczynników hydrodynamicznych na wybrane składowe ruchu statku. Ponadto planowany jest jako badania wstępne, które mają umożliwić złożenie wniosku o zewnętrzny grant badawczy obejmujący również badania modelowe.
Na etapie projektowania statku dąży się do uzyskania jego jak najbardziej korzystnych cech z punktu widzenia potrzeb użytkownika. Do bardzo ważnych oczekiwań użytkownika należą: bezpieczeństwo i komfort, zaś obie te cechy związane są z ruchami oscylacyjnymi statku na sfalowanym morzu. Wobec tego w pełni uzasadnione jest badanie wpływu współczynników hydrodynamicznych na ruchy statku, aby wykorzystać tę wiedzę w procesie projektowania statku w kontekście doboru jego parametrów, który będzie sprzyjał żegludze bezpiecznej i komfortowej. Wnioskowany grant obliczeniowy pozwoli na wstępne badania w zakresie oceny wpływu współczynników hydrodynamicznych na wybrane składowe ruchu statku. Ponadto planowany jest jako badania wstępne, które mają umożliwić złożenie wniosku o zewnętrzny grant badawczy obejmujący również badania modelowe.
Publikacje
- Krata Przemysław, Hinz Tomasz, DSA-inspired assessment of autonomous ships stability during turning maneuver, 18th International Ship Stability Workshop 18th, (2022) 235-242
- Jakub Montewka, Przemysaw Krata, Tomasz Hinz, Mateusz Gil, and Krzysztof Wróbel, Probabilistic Model Estimating the Expected Maximum Roll Angle for a Vessel in the Turn, The 32nd European Safety and Reliability Conference 32th, (2022) 113-119
- Przemyslaw Krata, Tomasz Hinz, Zbigniew Szozda, Spencer Dugan, Development of a neural network based decision support tool providing operational guidance on ship stability, 3rd International Conference of Maritime Science & Technology Our Sea 2023 Safety, Innovation, Resilience 3, (2023) 1-10