Badania charakterystyki prac pędników okrętowych oraz turbin w warunkach pozaprojektowych
Identyfikator grantu: PT01180
Kierownik projektu: Anna Kozłowska
Politechnika Gdańska
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
Gdańsk
Data otwarcia: 2024-08-13
Streszczenie projektu
Celem, tematem projektu jest opracowanie nowej metodyki projektowania śrub okrętowych, oraz analiza pracy śruby w warunkach innych niż projektowe, występujących na morzu, takich jak duże zafalowanie i mała prędkość statku.
Głównym celem planowanych badań kandydatki jest zbadanie mechanizmu powstawania wentylacji oraz powiązania go z warunkami pracy śruby, takimi jak odległość od swobodnej powierzchni, obroty śruby czy prędkość statku. Poprzez niewielka zmianę tych parametrów, podczas pracy na morzu, możliwe jest uniknięcie wentylacji, która jest bardzo niekorzystna dla układu napędowego. Możliwe też jest opracowanie modelu dynamicznego, służącego do uniknięcia wentylacji, poprzez zmianę parametrów pracy śruby oraz sprawdzenie efektywności tego modelu na basenie modelowym. Opracowanie takiego modelu, pozwoliłoby w przyszłości wykonywać operacje serwisowania farm wiatrowych w warunkach większego zafalowania niż jest to dozwolone do tej pory, co przyczyniłoby się do poprawy efektywności instalacji turbin wiatrowych czy innych operacji offshorowych.
Zakres tematyczny planowanych badań naukowych będzie zawierał analizę dynamiczną pędników azymutalnych z uwzględnieniem zjawiska wentylacji, badanie rozkładu sił i momentów podczas pracy pędników w warunkach dużego zafalowania oraz badanie wpływu powierzchni swobodnej na pracę śruby.
Głównym celem planowanych badań kandydatki jest zbadanie mechanizmu powstawania wentylacji oraz powiązania go z warunkami pracy śruby, takimi jak odległość od swobodnej powierzchni, obroty śruby czy prędkość statku. Poprzez niewielka zmianę tych parametrów, podczas pracy na morzu, możliwe jest uniknięcie wentylacji, która jest bardzo niekorzystna dla układu napędowego. Możliwe też jest opracowanie modelu dynamicznego, służącego do uniknięcia wentylacji, poprzez zmianę parametrów pracy śruby oraz sprawdzenie efektywności tego modelu na basenie modelowym. Opracowanie takiego modelu, pozwoliłoby w przyszłości wykonywać operacje serwisowania farm wiatrowych w warunkach większego zafalowania niż jest to dozwolone do tej pory, co przyczyniłoby się do poprawy efektywności instalacji turbin wiatrowych czy innych operacji offshorowych.
Zakres tematyczny planowanych badań naukowych będzie zawierał analizę dynamiczną pędników azymutalnych z uwzględnieniem zjawiska wentylacji, badanie rozkładu sił i momentów podczas pracy pędników w warunkach dużego zafalowania oraz badanie wpływu powierzchni swobodnej na pracę śruby.