Optymalizacja właściwości napędowych oraz manewrowych statków z wykorzystaniem metod numerycznej mechaniki płynów
Identyfikator grantu: PT01121
Kierownik projektu: Hanna Pruszko
Realizatorzy:
- Piotr Pruszko
Politechnika Gdańska
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
Gdańsk
Data otwarcia: 2024-02-20
Streszczenie projektu
Projekt ma na celu opracowanie koncepcji małej jednostki elektrycznej poruszającej się w portach oraz obszarach przybrzeżnych, której funkcją będzie zbieranie i pływających śmieci oraz odbiór odpadów z innych statków. Ze względu na warunki pracy kluczowa jest optymalizacja kształtu kadłuba pod kątem zakresu pracy w zmiennych oraz trudnych warunkach. Analiza właściwości oporowych i odpowiednia optymalizacja pozwoli na zwiększenie czasu pracy przypadającym ja jedno ładowanie baterii. Użycie zaawansowanych metod numerycznych pozwoli na bardziej dokładną analizę różnych koncepcji kształtu kadłuba oraz układu napędowego.
Co więcej w obszarach portowych charakteryzujących się dużą intensywnością ruchu statków oraz wieloma przeszkodami zapewnienie dobrych właściwości manewrowych jest niezbędne. Jednostka, która zostanie zoptymalizowana pod kątem maksymalnej sprawności napędowej i minimalnym oporom pływania zostanie również sprawdzona pod kątem właściwości manewrowych. Elementem projektu będzie również optymalizacja masy kadłuba z uwzględnieniem jego wytrzymałości.
Co więcej w obszarach portowych charakteryzujących się dużą intensywnością ruchu statków oraz wieloma przeszkodami zapewnienie dobrych właściwości manewrowych jest niezbędne. Jednostka, która zostanie zoptymalizowana pod kątem maksymalnej sprawności napędowej i minimalnym oporom pływania zostanie również sprawdzona pod kątem właściwości manewrowych. Elementem projektu będzie również optymalizacja masy kadłuba z uwzględnieniem jego wytrzymałości.