Modelowanie wspólnego manewru unikowego statków z wykorzystaniem koncepcji obszaru krytycznego i danych empirycznych o ruchu morskim
Identyfikator grantu: PT01124
Kierownik projektu: Mateusz Gil
Uniwersytet Morski w Gdyni
Wydział Nawigacyjny
Gdynia
Data otwarcia: 2024-02-23
Streszczenie projektu
Celem grantu obliczeniowego jest analiza ruchu morskiego w oparciu o duże zbiorów danych historycznych (big data) pochodzących z systemu Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS). Analiza czasoprzestrzenna danych wieloletnich pozwoli na poznanie wiarygodnych wzorców zachowania statków w sytuacjach niebezpiecznych, a także wyznaczenie parametrów realizacji manewrów unikowych w różnych sytuacjach spotkaniowych i nawigacyjnych. Dzięki temu, możliwe będzie późniejsze przeniesienie otrzymanych wyników m.in. na rozwiązania dedykowane statkom autonomicznym lub systemom wspomagania decyzji nawigatora DSS (Decision Support Systems). Podczas analizy, szczególna uwaga zostanie poświęcona wskaźnikom (w tym krytycznym), pozwalającym na detekcję i scharakteryzowanie:
a) mijania się dwóch statków,
b) realizacji manewru unikowego,
c) zdarzenia potencjalnie wypadkowego (near-miss),
d) działania prowadzącego do redukcji ryzyka zderzenia.
Przeprowadzone badania pozwolą na rozwinięcie koncepcji obszaru krytycznego statku CADCA (Collision Avoidance Dynamic Critical Area). W ramach projektu, CADCA zostanie rozszerzona do obsługi manewrów dwóch jednostek lub prowadzenia działań skoordynowanych.
Z wykorzystaniem zasobów KDM możliwe będzie przeprowadzenie analizy czasoprzestrzennej ruchu morskiego oraz wykonanie obliczeń, pozwalających na wyznaczenie obwiedni obszarów krytyczny statków. Zmodyfikowane obszary CADCA zostaną określone dla szerokiego spektrum parametrów, obejmujących zarówno czynniki środowiskowe (falowanie morskie), jak i operacyjne (wychylenie steru, prędkość statku, planowana wielkość zwrotu, itd.). Realizacja grantu obliczeniowego przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa transportu morskiego oraz poszerzenie wiedzy mającej zastosowanie w żegludze autonomicznej.
a) mijania się dwóch statków,
b) realizacji manewru unikowego,
c) zdarzenia potencjalnie wypadkowego (near-miss),
d) działania prowadzącego do redukcji ryzyka zderzenia.
Przeprowadzone badania pozwolą na rozwinięcie koncepcji obszaru krytycznego statku CADCA (Collision Avoidance Dynamic Critical Area). W ramach projektu, CADCA zostanie rozszerzona do obsługi manewrów dwóch jednostek lub prowadzenia działań skoordynowanych.
Z wykorzystaniem zasobów KDM możliwe będzie przeprowadzenie analizy czasoprzestrzennej ruchu morskiego oraz wykonanie obliczeń, pozwalających na wyznaczenie obwiedni obszarów krytyczny statków. Zmodyfikowane obszary CADCA zostaną określone dla szerokiego spektrum parametrów, obejmujących zarówno czynniki środowiskowe (falowanie morskie), jak i operacyjne (wychylenie steru, prędkość statku, planowana wielkość zwrotu, itd.). Realizacja grantu obliczeniowego przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa transportu morskiego oraz poszerzenie wiedzy mającej zastosowanie w żegludze autonomicznej.