Grant/Projek zakończony
Analiza napędów i przekładni ze szczególnym uwzględnieniem przekładni cykloidalnych
Kierownik projektu: Marcin Wikło
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny
Wydział Mechaniczny
Radom
Data otwarcia: 2018-02-23
Data zakończenia: 2023-02-13
Streszczenie projektu
Przekładnie cykloidalne w ostatnich latach cieszą się coraz większym zainteresowaniem zarówno przemysłu jak również zespołów badawczych o czym świadczy rosnąca liczba artykułów w czasopismach naukowych jak również wystąpień na konferencjach.
Zalety przekładni cykloidalnych takie jak wysoka sprawność, małe gabaryty i masa, wysokie przełożenia oraz zdolność do kilkukrotnego przeciążenia przyczyniły się do zastosowania ich w dużej ilości aplikacji. Główne pole zastosowań przekładni do niedawna ulokowane było w przemyśle ciężkim i stoczniowym.
Dzięki postępowi technologii obróbki mechanicznej, przekładnie cykloidalne można wykonać jako przekładnie bezluzowe, dzięki temu podbijają nowe dziedziny przemysłu między innymi szeroko pojętą robotykę. Biorąc pod uwagę ich dużą sztywności, w chili obecnej właściwie nie maja konkurencji w robotach wieloosiowych gdzie wykorzystywane są w pierwszych stawach. Ze względu na masę przekładni w ostatnich osiach (kiści) stosowane są najczęściej przekładnie harmoniczne, które w chili obecnej właściwie nie mają konkurencji. Jednak producenci przekładni cykloidalnych cały czas pracują nad zmniejszeniem ich masy i dzięki temu nad zwiększeniem zakresu ich stosowania.
Ogólna zasada działania przekładni cykloidalnej. Moment napędowy wprowadzany do przekładni przez wałek wejściowy, przekazywany jest przez parę kół obiegowych, współpracujących z pinami zewnętrznymi, osadzonymi w obudowie na piny wewnętrzne i wałek wyjściowy.
Opis stanowiska badawczego
Grupa badawcza wydziału mechanicznego zaprojektowała obliczyła i wykonała przekładnię cykloidalną która jest badana na stanowisku badawczym znajdującym się na wydziale. Otwarta budowa stanowiska badawczego, w tym torów pomiarowych umożliwia wykonywanie badań różnego typu.
Sterowanie, monitoring i akwizycja wybranych danych były realizowane na komputerze PC. Tor pomiarowy wykonano głównie na bazie elementów firmy National Instrument. Akwizycja danych odbyła się w oparciu o środowisko programowe LabView.
Uzasadnienie korzystania z zasobów obliczeniowych CI TASK oraz informacje o oprogramowaniu
Badania nad rozwojem przekładni cykloidalnych są cały czas kontynuowane. W roku 2018 będzie zaprojektowana i wykonana następna przekładnia z wyeliminowanymi wadami obecnej przekładni.
Zadania jakie będę realizowane w trakcie rozwoju przekładni to:
- Minimalizowanie fluktuacji momentu
- Minimalizacja masy przekładni, optymalizacja
- Sprawdzenie możliwości zastosowanie lżejszych metali lub niemetali
Zadania to wymagają przeprowadzenia szeregu symulacji z wykorzystaniem oprogramowania do dynamiki ciał sztywnych sprzężonego z oprogramowaniem do metody elementów skończonych. Niekwestionowanym liderem na rynku tego typu symulacji jest oprogramowanie firmy MSC: Adams, Nastran z Patranem oraz MARC.
W ramach projektu będziemy korzystać tylko z licencji MSC. Software.
Zalety przekładni cykloidalnych takie jak wysoka sprawność, małe gabaryty i masa, wysokie przełożenia oraz zdolność do kilkukrotnego przeciążenia przyczyniły się do zastosowania ich w dużej ilości aplikacji. Główne pole zastosowań przekładni do niedawna ulokowane było w przemyśle ciężkim i stoczniowym.
Dzięki postępowi technologii obróbki mechanicznej, przekładnie cykloidalne można wykonać jako przekładnie bezluzowe, dzięki temu podbijają nowe dziedziny przemysłu między innymi szeroko pojętą robotykę. Biorąc pod uwagę ich dużą sztywności, w chili obecnej właściwie nie maja konkurencji w robotach wieloosiowych gdzie wykorzystywane są w pierwszych stawach. Ze względu na masę przekładni w ostatnich osiach (kiści) stosowane są najczęściej przekładnie harmoniczne, które w chili obecnej właściwie nie mają konkurencji. Jednak producenci przekładni cykloidalnych cały czas pracują nad zmniejszeniem ich masy i dzięki temu nad zwiększeniem zakresu ich stosowania.
Ogólna zasada działania przekładni cykloidalnej. Moment napędowy wprowadzany do przekładni przez wałek wejściowy, przekazywany jest przez parę kół obiegowych, współpracujących z pinami zewnętrznymi, osadzonymi w obudowie na piny wewnętrzne i wałek wyjściowy.
Opis stanowiska badawczego
Grupa badawcza wydziału mechanicznego zaprojektowała obliczyła i wykonała przekładnię cykloidalną która jest badana na stanowisku badawczym znajdującym się na wydziale. Otwarta budowa stanowiska badawczego, w tym torów pomiarowych umożliwia wykonywanie badań różnego typu.
Sterowanie, monitoring i akwizycja wybranych danych były realizowane na komputerze PC. Tor pomiarowy wykonano głównie na bazie elementów firmy National Instrument. Akwizycja danych odbyła się w oparciu o środowisko programowe LabView.
Uzasadnienie korzystania z zasobów obliczeniowych CI TASK oraz informacje o oprogramowaniu
Badania nad rozwojem przekładni cykloidalnych są cały czas kontynuowane. W roku 2018 będzie zaprojektowana i wykonana następna przekładnia z wyeliminowanymi wadami obecnej przekładni.
Zadania jakie będę realizowane w trakcie rozwoju przekładni to:
- Minimalizowanie fluktuacji momentu
- Minimalizacja masy przekładni, optymalizacja
- Sprawdzenie możliwości zastosowanie lżejszych metali lub niemetali
Zadania to wymagają przeprowadzenia szeregu symulacji z wykorzystaniem oprogramowania do dynamiki ciał sztywnych sprzężonego z oprogramowaniem do metody elementów skończonych. Niekwestionowanym liderem na rynku tego typu symulacji jest oprogramowanie firmy MSC: Adams, Nastran z Patranem oraz MARC.
W ramach projektu będziemy korzystać tylko z licencji MSC. Software.
Publikacje
- Roman KRÓL, KINEMATICS AND DYNAMICS OF TWO STAGE CYCLOIDAL GEARBOX, Autobusy 6, (2018) 523-527
- M. Wikło, K. Olejarczyk, K. Kołodziejczyk, R. Król, Output torque fluctuation for cycloidal gear box, INTERNATIONAL GEAR CONFERENCE 27th-29th August 2018 Lyon 2, (2018) 795-805
- R. Król, Z. Siemiątkowski, The analysis of shrink-fit connection ? the methods of heating and the factors influencing the distribution of residual stresses, Pismo Volume 5, (2019) Issue 11
- M. Wikło, R. Krol, K. Olejarczyk and K. Kołodziejczyk, Output torque ripple for a cycloidal gear train, Pismo 233, Issue 21-22, (2019) 1-12
- 1. Król R. , Analysis of the backlash in the single stage cycloidal gearbox, archive of mechanical engineering, ARCHIVE OF MECHANICALENGINEERING 4, (2013) 693-711