Optymalizacja właściwości napędowych oraz manewrowych statków z wykorzystaniem metod numerycznej mechaniki płynów
grant ID: PT01121
Project leader: Hanna Pruszko
Implementers:
- Hanna Pruszko
- Piotr Pruszko
Politechnika Gdańska
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
Gdańsk
Start date: 2024-02-20
Planned end date: 2027-02-27
Project summary
Projekt ma na celu opracowanie koncepcji małej jednostki elektrycznej poruszającej się w portach oraz obszarach przybrzeżnych, której funkcją będzie zbieranie i pływających śmieci oraz odbiór odpadów z innych statków. Ze względu na warunki pracy kluczowa jest optymalizacja kształtu kadłuba pod kątem zakresu pracy w zmiennych oraz trudnych warunkach. Analiza właściwości oporowych i odpowiednia optymalizacja pozwoli na zwiększenie czasu pracy przypadającym ja jedno ładowanie baterii. Użycie zaawansowanych metod numerycznych pozwoli na bardziej dokładną analizę różnych koncepcji kształtu kadłuba oraz układu napędowego.
Co więcej w obszarach portowych charakteryzujących się dużą intensywnością ruchu statków oraz wieloma przeszkodami zapewnienie dobrych właściwości manewrowych jest niezbędne. Jednostka, która zostanie zoptymalizowana pod kątem maksymalnej sprawności napędowej i minimalnym oporom pływania zostanie również sprawdzona pod kątem właściwości manewrowych. Elementem projektu będzie również optymalizacja masy kadłuba z uwzględnieniem jego wytrzymałości.
Publications
- Pruszko Piotr, Hanna Pruszko, Maciej Reichel, Hydrodynamic characteristics of a propeller in open water, ducted and in a semi-tunnel conditions - a case study on small Waste Collecting Vessel", Polish Maritime Research -, (2025) -
CONTACT
Our consultants help future and novice users of specialized software installed on High Performance Computers (KDM) at the TASK IT Center.
Contact for High Performance Computers, software / licenses, computing grants, reports:
Administrators reply to e-mails on working days between 8:00 am – 3:00 pm.