Logowanie do System sprawozdań KDM

Opracowanie układu sterowania aktywnego łożyska foliowego

Kierownik projektu: Łukasz Breńkacz

Instytut Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku

Gdańsk

Streszczenie projektu

Łożyska foliowe są szeroko stosowane m.in. w silnikach lotniczych, zdobywają one coraz większą popularność również w mikroturbinach energetycznych. Ich dynamiczny rozwój w ostatnich latach sprawia, że są one jednym z najszybciej rozwijających się obecnie typów łożysk. Pracują one bardzo dobrze przy wysokich temperaturach oaz z bardzo wysoką prędkością obrotową. Wadą tego sposobu łożyskowania jest utrudniony start spowodowany poprze zacisk wstępy folii. Problem ten można rozwiązać poprzez zastosowanie aktywnego sterownia wielkością panwi łożyskowej, co jest realizowane w ramach tego projektu. Zmiany panwi łożyskowej wpływają na zmiany folii gładkiej i falistej, co z kolei przekłada się na modyfikację powietrznego filmu smarnego. Stosując ten mechanizm w czasie pracy łożyska możemy wpływać na właściwości dynamiczne wirnika podpartego na aktywnych łożyskach foliowych. Możliwość zmian geometrii łożysk umożliwia również łagodniejsze przechodzenie przez rezonans oraz lepsze kompensowanie zmian temperatury. Zwiększenie rozmiaru panwi podczas rozruchu skutkuje mniejszym zużyciem folii nośnej oraz mniejszym momentem rozruchowym. W efekcie przeprowadzanych zmian możliwa jest bezpieczniejsza praca łożysk. Cele projektu osiągnięte zostaną poprzez analizę numeryczną wirnika podpartego na aktywnych łożyskach foliowych oraz opracowanie mechanizmu kontroli za pomocą odpowiedniego sterownika.