Logowanie do System sprawozdań KDM

Budowa pojazdu Formula Student w Kole Naukowym Mechanik

Kierownik projektu: Bogdan Ścibiorski

Politechnika Gdańska

Wydział Mechaniczny

Gdańsk

Streszczenie projektu

Celem projektu jest wykonanie analizy dynamicznej geometrii zawieszenia bolidu klasy Formula Student, który budowany jest przez zespół PGRacing Team w Kole Naukowym "Mechanik".

Analiza dynamiczna polega na sprawdzeniu zachowywania się układu zawieszenia pod wpływem dynamicznie zmieniającego się obciążenia, co ma odzwierciedlać warunki panujące podczas jazdy na torze wyścigowym. Uzyskane wyniki pozwalają na dobór odpowiednich komponentów bezpośrednio wpływających na zachowanie się pojazdu. W ten sposób uzyskać można pożądaną charakterystykę sztywności i wyeliminować można niechciane tendencje m.in. skłonność do nadsterowności lub podsterowności pojazdu.

Uzyskane wyniki zostaną następnie użyte przez PGRacing Team. W ramach swojej działalności zespół ok. 45 studentów zajmuje się projektowaniem i budową bolidów klasy Formula Student, które następnie biorą udział w ogólnoświatowym cyklu zawodów.

Ukończenie analizy dynamicznej układu zawieszenia pozwala na przejście do kolejnej fazy projektowej jaką jest utworzenie modelu przestrzennej ramy pojazdu lub monokoku. Monokokiem nazywana jest jednorodna skorupa z kompozytów, która pełni również role struktury nośnej dla pozostałych elementów. Równolegle prowadzone są prace projektowe nad pozostałymi elementami pojazdu. Sama jednostka napędowa pojazdu, ze względu na duży stopień skomplikowania, została zaadaptowana z motocykla, jednak jej osprzęt, układ sterowania silnikiem oraz układ przeniesienia napędu stanowi nowatorski projekt studentów. Inne grupy projektowe zajmują się m.in. optymalizacją aerodynamiki pojazdu. Odpowiednio zaprojektowany pakiet skrzydeł zapewnia wysoki docisk i małą siłę oporu co zwiększa przyczepność pojazdu w zakręcie i skraca czas przejazdu po torze. Organizatorzy zawodów duży nacisk kładą na bezpieczeństwo studentów. Z tego powodu z dużą starannością zaprojektować trzeba układ paliwowy pojazdu czy elementy wyposażenia przestrzeni pilota, która oprócz zachowania bezpieczeństwa musi cechować się wysoką ergonomią.

Zakończenie prac projektowych umożliwia przystąpienie do budowy i montażu części. Te powstają zarówno w warsztatach Politechniki Gdańskiej (gdzie w pracach również uczestniczą studenci) jak i w zewnętrznych firmach, które są partnerami zespołu. Złożony w całość pojazd przechodzi następnie szereg testów na torze wyścigowym, gdzie poprawiane są niedociągnięcia oraz ustawiane są optymalne parametry jazdy.

Zwieńczeniem całego projektu jest start w zawodach z cyklu Formula Student, które tradycyjnie trwają w czasie okresu wakacyjnego. Cykl zawodów organizowanych już ćwierć wieku zdobył na całym świecie ogromna popularność wśród uczelni technicznych. Polskie zespoły z roku na rok stanowią coraz to większą konkurencję dla reprezentantów uczelni z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych.

W 2018 roku zespół z Politechniki Gdańskiej wygrał edycję Formula Student Andorra, w której zdominował rywali w konkurencjach dynamicznych i statycznych. Nie gorzej (zważywszy na silną konkurencję) poszło studentom na Formula Student Italy, gdzie udało im się zająć 35. miejsce w klasyfikacji generalnej pojazdów spalinowych.