Logowanie do System sprawozdań KDM

Analiza zjawisk przepływowych oraz opracowanie i przetestowanie metod projektowania wentylatora zdolnego zasysać warstwę przyścienną (BLI Fan)

Kierownik projektu: Adam Sieradzki

Instytut Lotnictwa

Warszawa

Streszczenie projektu

Zasysanie warstwy przyściennej daje możliwość drastycznego obniżenia zużycia paliwa dla samolotu wyposażonego w rozproszony system napędowy (distributed propulsion system). Znaczne korzyści pochodzą w tym przypadku z mniejszego przyrostu energii kinetycznej powietrza na wentylatorze (przy zachowaniu tego samego ciągu), który jest wynikiem zasysania płynu o mniejszej prędkości (z warstwy przyściennej). Głównym wyzwaniem jest właściwe zaprojektowanie wlotu i samego wentylatora, które zapewniałyby jak najmniejsze straty. Ponadto rozmiar warstwy przyściennej i jej wpływ na osiągi zespołu napędowego i całego samolotu (zmniejszenie oporu) będzie zależeć również od tego, czy statek powietrzny jest w fazie startu, wznoszenia, czy zakręca, albo czy leci na warunkach przelotowych. To wszystko oznacza, że wlot i wentylator muszą być w stanie stabilnie pracować przy zmieniającym się profilu zasysanej warstwy przyściennej. Wentylator natomiast, musi również charakteryzować się wysoką wytrzymałością ze względu na stałe i niestabilne obciążenia.

Głównym celem projektu wentylatora zdolnego zasysać warstwę przyścienną (BLI Fan) jest zrozumienie zjawisk zachodzących w przepływie oraz opracowanie i rozwój metod projektowania wentylatora zdolnego zasysać warstwę przyścienną bez znacznego spadku jego sprawności i żywotności. Rozwój tych metod będzie miał kluczowe znaczenie dla przyszłego projektowania napędów zdolnych zasysać warstwę przyścienną powstającą na kadłubie i skrzydłach samolotu.