Centrum Informatyczne TASK (CI TASK) zostało powołane w 1994 roku. Centrum stanowi jednostkę organizacyjną Politechniki Gdańskiej bez osobowości prawnej, która podlega bezpośrednio Rektorowi Politechniki Gdańskiej.

Funkcje kontrolno-merytoryczne nad działalnością Centrum sprawuje Rada Użytkowników, w skład której wchodzą wydelegowani przedstawiciele środowisk akademickich i jednostek naukowo-badawczych Trójmiasta.

Zadaniem Centrum jest obsługa środowiska naukowo-badawczego w zakresie dostępu do krajowej i światowej sieci informatycznej, serwisów informacyjnych i baz danych oraz udostępnianie poprzez sieć mocy obliczeniowych serwerów wraz z oprogramowaniem użytkowym.

Skład Centrum

  • Rada Użytkowników
  • Dyrekcja
  • Sekretariat
  • Dział KDM
  • Dział Sieci TASK
  • Dział Usług i Aplikacji Informatycznych
  • Zespół d/s Szkoleń, Publikacji i Wydawnictw

Zadania Działu KDM

  • obsługa Komputerów Dużej Mocy (KDM),
  • obsługa stacji roboczych,
  • obsługa archiwizatorów danych wraz z ewidencją nośników,
  • obsługa serwera sieciowego i baz danych,
  • nadzór nad całością pracy zainstalowanego sprzętu wraz z urządzeniami zasilania i klimatyzacji,
  • udział w odbiorze i testowanie nowego sprzętu komputerowego,
  • nadzorowanie gwarancji i umów pogwarancyjnych urządzeń i oprogramowania,
  • prowadzenie zdalnego monitorowania pracy KDM,
  • zabezpieczenie i ochrona zasobów KDM przed nieuprawnionym dostępem,
  • współpraca z Dyrekcją Centrum w sprawach związanych z planowanym rozwojem sprzętowym oraz zakupami nowego oprogramowania na KDM,
  • współpraca z Działem Sieci w zakresie obejmującym sieciowy dostęp do KDM,
  • współpraca z administratorami innych centrów KDM w zakresie wykorzystania KDM i oprogramowania użytkowego poprzez sieć Internet,
  • nadzór i konfiguracja systemów operacyjnych,
  • instalacja i aktualizacja oprogramowania użytkowego,
  • nadzór i współpraca w tworzeniu baz danych,
  • prowadzenie serwerów FTP, WWW, W3Cache oraz News,
  • prowadzenie serwisu informacyjnego dotyczącego komputerów i oprogramowania KDM,
  • prowadzenie i nadzór nad działaniem poczty elektronicznej wraz z jej oprogramowaniem,
  • nadzór nad zabezpieczeniem powierzonej dokumentacji i nośników z oprogramowaniem,
  • udział w listach dyskusyjnych działających w sieci Internet,
  • organizacja dostępu do literatury będącej na stanie CI TASK,
  • rejestracja i rozliczanie czasu pracy użytkowników,
  • obsługa użytkowników KDM,
  • konsultacje dla użytkowników w zakresie oprogramowania użytkowego zainstalowanego na KDM,
  • udział w organizowaniu szkoleń i konferencji w zakresie KDM, oprogramowania i baz danych,
  • prowadzenie serwisu WWW,
  • udział w opracowywaniu Biuletynu Informacyjnego TASK.

Zadania Działu Sieci TASK

  • prowadzenie ewidencji urządzeń sieciowych,
  • testowanie i udział w odbiorze sprzętu sieciowego oraz nowych przyłączy do sieci TASK,
  • nadzorowanie gwarancji urządzeń i umów pogwarancyjnych,
  • nadzór nad bezpieczeństwem powierzonego sprzętu,
  • nadzór nad pracą całości urządzeń sieciowych i zasilających,
  • nadzór nad stacjami do zarządzania siecią i sprzętem komputerowym będącym na stanie pracowni,
  • udział w projektowaniu, rozbudowie i rekonfiguracji sieci TASK,
  • monitorowanie ruchu oraz obciążenia sieci,
  • stały nadzór wraz ze zdalnym monitorowaniem poprawności działania sieci,
  • rozliczanie ruchu generowanego przez użytkowników,
  • prowadzenie NameService oraz rozdział numerów Internetu,
  • opiniowanie projektów nowych przyłączy na styku LAN - TASK,
  • wdrażanie nowoczesnych technologii transmisyjnych,
  • współpraca z Dyrekcją Centrum w zakresie dotyczącym inicjowania zakupów sprzętu sieciowego i pomiarowego,
  • współpraca z Pracownią KDM w zakresie zabezpieczenia dostępu do sieci i oprogramowania na styku sieć - KDM,
  • współpraca z administratorami węzłów LAN oraz stały nadzór nad węzłami sieci TASK,
  • współpraca z instytucjami - konserwatorami części liniowej sieci,
  • współpraca z instytucjami uczestniczącymi w eksploatacji sieci,
  • współpraca z innymi operatorami sieci,
  • instalacja i aktualizacja oprogramowania urządzeń sieciowych,
  • prowadzenie sieciowych serwisów informacyjnych,
  • udział w listach dyskusyjnych działających w sieci Internet,
  • konsultacje dla użytkowników w zakresie rodzajów łączy urządzeń oraz protokołów sieciowych niezbędnych do współpracy z TASK,
  • udział w organizowaniu szkoleń z zakresu eksploatacji i użytkowania sieci,
  • udział w opracowywaniu Biuletynu Informacyjnego TASK.

Zadania Działu Usług i Aplikacji Informatycznych

  • przygotowywanie projektów, w tym wniosków o dofinansowanie, w procedurach konkursowych,
  • śledzenie trendów w programach konkursów na projekty naukowe, krajowych i międzynarodowych,
  • projektowanie, budowa i utrzymanie aplikacji informatycznych,
  • współpraca z kierownikami realizowanych projektów,
  • koordynacja działań projektowych w okresie utrzymania projektów,
  • nadzór nad wdrożonymi aplikacjami informatycznymi,
  • prowadzenie serwisu informacyjnego dotyczącego tworzonych aplikacji informatycznych,
  • udział w organizowaniu szkoleń i konferencji w zakresie tworzonych aplikacji informatycznych,
  • współpraca z Dyrekcją Centrum w sprawach związanych z planowanym rozwojem oprogramowania, a w szczególności nowych aplikacji informatycznych,
  • współpraca z Działem KDM w zakresie wykorzystania komputerów i systemów dużej mocy,
  • współpraca z Działem Sieci TASK w zakresie obejmującym dostęp do zasobów Centrum Informatycznego,
  • udział w opracowywaniu Biuletynu Informacyjnego TASK.

Zespół d/s Szkoleń, Publikacji i Wydawnictw

Zespół realizuje zadania związane z przygotowaniem: szkoleń z zakresu oprogramowania użytkowego, seminariów z zakresu zastosowań oprogramowania i aplikacji, wydawnictwa biuletynów informacyjnych oraz kwartalnika TASK Quarterly.

Centrum Informatyczne Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej
ul. G. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk   |   tel. 58-347-24-11
email: office@task.gda.pl   |   NIP: 584-020-35-93